solen-feyissa-iurEAyYyU_c-unsplash
Josien Harder

Josien Harder

Adverteren op Facebook of Instagram? Dit móet je weten voor je begint [4 tips]

Voordat je aan de slag gaat met adverteren op Facebook en/of Instagram, willen we je nog vier belangrijke tips meegeven. Dit zijn dingen die veel ondernemers vaak vergeten -of niet weten- waardoor ze heel veel advertentiebudget eigenlijk praktisch door de gootsteen spoelen. 

1. Gebruik niet de boostknop maar altijd de Ads manager

Naast de gepubliceerde posts in je feed op Instagram of Facebook zie je altijd die mooie blauwe knop ‘Boosten’ of ‘Bericht promoten’ staan. Als je hierop klikt, kun je binnen een paar klikken een advertentie maken van die post. Dat is heel verleidelijk, want het is via deze weg veel makkelijker om te adverteren dan via die ingewikkelde Ads Manager. 

Misschien voel je ‘m al aankomen: omdat dit zo snel kan, slaan ze hier ook een heleboel opties over. Opties die het adverteren op social media juist heel interessant maken. Via de Ads Manager (en dus niet via de knop) kun je veel specifieker aangeven welke doelgroepen je wilt bereiken, waardoor je deze ook beter zult bereiken. En daarmee maak je jouw advertenties goedkoper.

Want hoe beter jouw doelgroep samengesteld is met uitgebreidere opties, hoe groter de kans dat alle mensen die je advertentie zien, ‘m interessant zullen vinden. Waardoor je meer kliks en sales krijgt. 

Nu kan je dit dus niet instellen met de beperkte opties via de boostknop. Kort gezegd moet je dit niet doen omdat dit je gewoon bakken met geld gaat kosten en je helemaal niet kunt testen welke advertentie- of doelgroep-opties goed werken.

2. Installeer de Facebookpixel

De Facebookpixel klinkt heel technisch, maar dit is eigenlijk maar een klein stukje code. Als je een WordPress-website hebt, kun je hier een plugin voor downloaden, maar je kunt ‘m ook in een HTML-codeblok in je footer zetten. Deze code trackt jouw sitebezoekers en linkt deze data aan Facebook- en Instagramprofielen. Met deze data kun je in de Ads Manager een doelgroep maken van de mensen die jouw site hebben bezocht en ervoor zorgen dat specifiek zij jouw advertenties zien op Facebook en/of Instagram. 

Dit is ideaal om mensen te ‘retargeten’ (opnieuw te bereiken) als ze bijvoorbeeld net geen aankoop hebben gedaan op je website. Dit is een warme doelgroep, want wellicht werden ze net even afgeleid of moesten ze net de trein uitstappen toen ze wilden afrekenen, en gaan ze daarna weer verder in de waan van de dag. Zonde. 

Als je met deze gegevens een campagne maakt, zien de mensen daarna op Facebook en Instagram nog een keer jouw product/dienst voorbij komen. Doordat jouw bezoekers akkoord gaan met de cookies op je website, geven ze hier ook toestemming voor.

Logischerwijs is het verstandig om de pixel te installeren voordat je begint met adverteren. Want je bezoekers (jouw goudmijn aan data van potentiele klanten) worden pas getrackt vanaf het moment dat de pixel actief is. Als je gaat adverteren voordat je de pixel hebt geïnstalleerd, kun je de bezoekers die je hierdoor krijgt niet retargeten.

Meer weten over de Facebookpixel? Check dit artikel.

3. Doe altijd a/b-testen tussen doelgroepen (advertentiesets) en/of advertenties

Je hebt in de Ads Manager zoveel verschillende kenmerken, interesses en andere opties om doelgroepen mee samen te stellen, dat je niet in één keer kunt weten welke doelgroepen het beste werken. Het is dus heel verstandig om uitgebreid te testen welke doelgroepen goed reageren op jouw advertenties. Veel ondernemers gaan adverteren en testen geen doelgroepen. Dit is zonde, want door hier vanaf het begin mee bezig te zijn kun je jouw advertenties snel goedkoper maken (omdat je weet welke doelgroepen het goedkoopst zijn).

Een tip om jouw doelgroepen te bedenken: denk goed na over jouw ideale klant en denk verder dan geografische of demografische kenmerken als vrouwen uit Eindhoven. Bedenk welke interesses deze doelgroep heeft. Lezen zij altijd de Linda? Of zijn ze fan van Tony Robbins? Dit kun je allemaal ingeven in de Ads Manager om zo een duidelijk beeld te geven van je ideale klant.

Hetzelfde geldt voor je advertenties. Je kunt luisteren naar je ‘gezonde verstand’ bij het kiezen van afbeeldingen en teksten, maar het is mij vaak genoeg overkomen dat uit een a/b-test het tegenovergestelde blijkt. Maak dus ook meerdere advertenties per advertentieset aan. Super leuk ook om te zien welke beter werkt! Als je deze testen analyseert kun je met deze learnings je volgende advertenties optimaliseren. 

4. Onthoud dat alleen een sterke advertentie niet direct conversie oplevert

Want een goede advertentie is maar één schakel in het proces van succesvolle marketing. Eén schakel in de marketingfunnel. Als jouw advertentie gaat naar een landingspagina, waar jij bijvoorbeeld jouw weggever of product aanbiedt, maar deze landingspagina heb je totaal niet geoptimaliseerd voor conversie, dan kun je je bezoekers helaas gelijk weer gedag zwaaien. En heb je nog geen klanten. Ons advies: verdiep jezelf in hoe je converterende landingspagina’s schrijft én opbouwt.

Daarnaast zullen mensen ook niet zomaar iets bij jou kopen bij de eerste keer dat ze een advertentie van je zien. Vooral niet als je een duurder product hebt. Je moet je potentiële klanten opwarmen en door een funnel heen ‘leiden’. Wil je hier meer over weten? Lees dan dit artikel over waarom veel advertenties vaak niet werken.

Deel dit artikel met anderen:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Andere artikelen die je vast ook interessant vindt:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *