Fotografie: www.denisevanduren.nl
Josien Harder

Josien Harder

Lees dit als jouw advertenties niets opleveren

Social advertising is hét middel om je bereik te vergroten, nieuwe klanten te vinden en ervoor te zorgen dat klanten bij je terug blijven komen. En het hoeft nog niet eens zo gek duur te zijn: je kunt al adverteren vanaf één euro per dag. 

Waarom social advertising hier zo geschikt voor is? Omdat tegenwoordig iedereen op social media zit en dit een laagdrempelige manier is – zonder koude acquisitie of andere moeilijke sales trucjes – om bij jouw doelgroep(en) onder de aandacht te komen. Het is de ideale manier om ervoor te zorgen dat:

  1. mensen jouw product/dienst leren kennen,
  2. jouw product of dienst in overweging nemen
  3. en uiteindelijk je product of dienst kopen.

Waarom in deze drie stappen? Omdat mensen helaas vrijwel nooit gelijk iets van je kopen. Vooral als jouw product duurder is en geen impulsaankoop is.

De reden dat veel Facebook- en Instagramadvertenties niet werken

Misschien heb je wel al eens een advertentie gedraaid en kwam daar bijna niets uit. Dit leidde tot teleurstelling en frustratie, want adverteren op Facebook en Instagram zou je zogenaamd gouden bergen opleveren. Hoe dan?! Veel mensen geven het dan op en blijven naar andere manieren zoeken om nieuwe klanten te vinden. En dat is zonde!

Dit gebeurt helaas nog veel te vaak. En het vervelende is dat de enige reden dat het niet werkt is omdat er geen doordachte strategie en funnel achter zit. Het is schieten met losse flodders. Een voorbeeld: je maakt een advertentiecampagne voor een doelgroep die nog nooit van jou gehoord heeft (een koude doelgroep) waarvan de inhoud van de advertentie gelijk over je aanbod gaat. Of je maakt een hele goede advertentie, maar je productaanbod staat niet helder op je website.

Helaas werkt het met marketing en dus ook met adverteren niet zo dat mensen gelijk iets van je kopen bij de eerste beste advertentie die ze van je zien. Je moet deze mensen eerst ‘opwarmen’. Om dit te doen zijn bepaalde stappen nodig, waar je meerdere campagnes voor op moet zetten… Deze stappen en campagnes noem je bij elkaar ook wel een funnel

Wat is een funnel en hoe werkt het?

Een ‘funnel’ is zo’n marketingterm die je vast wel eens eerder hebt gehoord. Klinkt lastig, maar het is eigenlijk niets meer dan een reis die mensen doormaken van potentiële klant naar échte klant. Deze reis kun je ook in vier stappen uitleggen met deze woorden:

Met goede advertenties kun je voor een betere merkbekendheid (stap 1) zorgen, potentiële klanten jouw bedrijf als optie laten overwegen (stap 2), ervoor zorgen dat ze klant worden (stap 3), maar ook loyaliteit onder klanten ontwikkelen waardoor ze blijven terugkomen (stap 4).

Je kunt een funnel vergelijken met een trechter: heel veel mensen zijn jouw potentiële klant en gaan aan de ‘bovenkant’ jouw trechter/funnel in. Aan de onderkant blijft maar een klein deel over, want helaas zal niet iedereen die interesse toont in jouw bedrijf klant bij je worden. Maar zolang je genoeg mensen in jouw funnel krijgt, blijven er genoeg klanten over! 

En hoe beter jouw funnel inspeelt op de wensen, behoeftes en het oplossen van pijnpunten van jouw potentiële klant, hoe groter de kans is dat ze helemaal doorstromen en ook daadwerkelijk klant worden.

Zonder een goede, consistente marketingfunnel doe je eigenlijk maar wat

Herken je dat je af en toe actief je best doet om nieuwe klanten te vinden, en je dan ook nieuwe klanten vindt, maar het daarna weer stilvalt? Je zet een advertentie op of publiceert een paar posts op Instagram. Je krijgt er klanten door, maar daarna ben je te druk met je klanten waardoor je geen tijd meer hebt voor marketing. 

Met als gevolg dat je geen continue stroom hebt van nieuwe klanten en dus ook geen continue stroom van omzet hebt. Een goede marketingfunnel is dan wat je nodig hebt! Goede social advertising campagnes zijn daar een belangrijk onderdeel van. 

Wat komt er nog meer kijken bij een goede funnel?

Huh, een onderdeel, zul je misschien denken? Ben je er dan nog niet met alleen social advertising? Ik zou graag ja zeggen, want nee… helaas niet. Natuurlijk ben je met goede advertentiecampagnes al een heel eind, maar een goede website/landingspagina die geoptimaliseerd is voor conversie is ook heel belangrijk. 

Converterende landingspagina’s

Als jij een goede advertentie maakt die heel veel verkeer naar jouw website toestuurt, moet ook de landingspagina (de pagina van jouw website waarop ze terecht komen vanuit de advertentie) ook goed zijn. En dat betekent een goede opbouw, vanuit de doelgroep geschreven en de juiste trucjes toegepast om ze alles te laten lezen én begrijpen. Houd je hier geen rekening mee, haken ze alsnog af. Verdiep je dus ook in hoe goede converterende landingspagina’s in elkaar zitten en zorg dat je je website hiernaar aanpast. 

Alvast een goede tip voor het schrijven van converterende teksten is om te schrijven vanuit de pijnpunten van je doelgroep. Zij moeten zich herkennen in het probleem wat jij beschrijft, waarna jij de oplossing voor ze aanbiedt. Bijvoorbeeld:

Word jij ook duizelig als je de Facebook Ads Manager opent, klik je eigenlijk maar wat rond en weet je niet of je het nou allemaal goed ingesteld hebt? In ons coachingstraject wordt de Ads Manager jouw beste vriend, weet je precies hoe je jouw eigen advertentiecampagnes goed kunt instellen en weet je hoe je zo goedkoop mogelijk jouw doelgroep kunt bereiken.

Maar daarnaast is het ook belangrijk dat je duidelijke call to actions (oproep tot actie) en buttons op je website plaatst, zowel bovenaan als onderaan de pagina. 

Logische productfunnel

Ook is het slim om jouw productaanbod aan te passen op de klantreis die mensen maken. Dit noem je een productfunnel. Dit is dus eigenlijk een funnel/trechter/reis die klanten doorlopen van het aankopen van je goedkoopste naar je duurste product. 

Verkoop je alleen een heel duur traject? Mensen die jou niet kennen, zullen dit niet zo snel van je kopen voordat ze je goed kennen en nog niet de waarde in hebben gezien van jou en je product. Die waarde kun je makkelijk laten zien met een gratis of laag geprijsd product. Zo worden ze beetje bij beetje overgehaald om jouw duurste product te kopen. 

Bied je een gratis weggever (freebie) of bijvoorbeeld een laaggeprijsde cursus aan, waarmee mensen op een laagdrempelige manier jouw diensten kunnen uitproberen? Dan is dit een mooie opstap naar jouw duurdere product.

Het succesrecept voor adverteren op Facebook en Instagram

Oke, leuk allemaal, maar wat moet ik dan concreet doen om goede advertenties te gaan draaien? Wat is het succesrecept?

  • Kijk naar je productaanbod. Heb je ook gratis weggevers en/of laaggeprijsde producten, zoals een gratis weggever (e-book, gratis webinar, podcasts, etc) of een laaggeprijsde cursus of e-book/handleiding?
  • Bekijk je landingspagina(‘s) op je website. Zijn deze zo ingericht dat mensen makkelijk een aankoop kunnen doen of contact met je op kunnen nemen? Dit lijkt logisch, maar toch vergeten veel mensen dit onderdeel. 
  • Bedenk meerdere campagnes en advertenties om mensen stapje voor stapje kennis te laten maken met jou, je producten/diensten en richt pas de derde of latere campagne in voor conversie (een concreet aanbod of bijv. een gratis intake). Biedt in de eerste advertentiecampagnes vooral waarde, zodat mensen de waarde van jou en je product/dienst in kunnen schatten en daarna eerder geneigd zijn jouw duurdere producten aan te schaffen.
  • Duik in de Facebook Ads Manager en leer alle functies kennen. Zorg dat je niet zomaar wat doet en zomaar wat aanvinkt. De kans is dan groot dat je veel teveel geld uitgeeft en niet de juiste doelgroepen bereikt en niet de gewenste resultaten behaalt.

Deel dit artikel met anderen:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Andere artikelen die je vast ook interessant vindt:

1 reactie op “Lees dit als jouw advertenties niets opleveren”

  1. Pingback: Adverteren op Facebook of Instagram? Dit móet je weten voor je begint [3 tips] – Harder online groeien

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *