fbpx
Josien Harder

Josien Harder

De 4 meest gemaakte fouten met adverteren [+ het succesrecept!]

Adverteren via Facebook en Instagram is voor ondernemers hét middel om snel je bereik te vergroten, zonder organisch geploeter. Zonder dat je dag in dag uit aan je organische bereik en following moet bouwen, voordat je een beetje bekendheid (en dus klanten) krijgt.

Want ja, zeg eerlijk: 

  • je geeft liever 5 euro per dag uit om 1000 nieuwe mensen te bereiken zonder dat je er die dag zelf iets voor hoeft te doen… 
  • dan dat je iedere dag een uur je hersens kraakt op een reeks stories en een originele Instagrampost, die maar 10% van je volgers te zien krijgen, toch?

Je besteedt je kostbare tijd liever ergens anders aan. Het werk doen wat je leuk vindt en waarvoor je ondernemer bent geworden, bijvoorbeeld. 😉

Maar dat adverteren, hoe werkt dat nou precies? En is het ook voor jouw bedrijf waardevol? En wat zijn veelgemaakte fouten? Inmiddels hebben wij bij Harder Online Groeien al tientallen ondernemers geleerd hoe ze moeten adverteren en hebben we zelf ook al honderden campagnes gedraaid. Onze kennis en ervaring delen we in cursussen en coachingstrajecten, maar ook in artikelen zoals deze. Allemaal zodat jij deze fouten niet meer zelf hoeft te maken. Scheelt je weer.

In dit artikel leggen we uit:

  • waarom adverteren op Facebook & Instagram helemaal geweldig is 🙂
  • wat de 4 fouten & redenen zijn dat veel advertenties niet werken en hoe je dit voorkomt
  • wat het succesrecept is van adverteren op Facebook en Instagram
  • hoe je de eerste stappen zet (en dan ook direct de juiste)
  • voorbeelden van hoe het niet én hoe het wel moet

Waarom adverteren helemaal geweldig is?

Reden 1 is de targetingmogelijkheden. Meta (Facebook en Instagram) weet zoveel van haar gebruikers, dat het voor jou heel makkelijk is om precies de mensen te bereiken die je zoekt. Heb je een webshop voor kattenspulletjes? Dan kun je letterlijk ‘Katten’ intypen en iedereen die katten liked of bijv kattenpagina’s volgt, krijgt jouw advertentie te zien. Dit kan ook met ‘Ondernemerschap’, mocht je ondernemers willen bereiken. Of ‘vtwonen’, mocht je een interieurstylist zijn. Noem het maar op, alles kan.

Reden 2 is dat iedereen scrolt. Elke dag. Ik doe dat, en jij hoogstwaarschijnlijk ook. En ook praktisch iedereen in jouw doelgroep. Als jij tijdens dit scrollen op hun schermpje kunt verschijnen, daar zo tussen die posts, reels of stories, is dat een hele laagdrempelige en makkelijke manier om bij nieuwe doelgroep(en) onder de aandacht te komen. En dat allemaal zonderkoude (telefonische!) acquisitie of andere moeilijke salestrucjes waar niemand zin in heeft.

Het is de ideale manier om ervoor te zorgen dat:

  1. mensen jouw product/dienst leren kennen,
  2. jouw product of dienst in overweging nemen
  3. en uiteindelijk je product of dienst ook kopen.

Waarom in deze drie stappen? Omdat mensen helaas vrijwel nooit ‘op het eerste gezicht’ iets van je kopen. Vooral als jouw product duurder is en geen impulsaankoop is. Daarmee komen we ook direct bij de eerste veelgemaakte fout waardoor mensen kunnen zeggen ‘adverteren werkt voor mij niet’.

Fout 1: Te snel opgeven

Simpel gezegd is de meest gemaakte fout dat mensen te snel opgeven.  Ze verwachten direct bij de eerste campagne tientallen verkopen en als ze dat niet krijgen dan gooien ze de handdoek al snel in de ring.


Misschien heb je wel al eens een advertentie gedraaid en kwamen daar niet direct verkopen uit en herken je het gevoel. Dit leidde tot teleurstelling en frustratie, want adverteren op Facebook en Instagram zou je zogenaamd gouden bergen opleveren. Hoe dan?! Veel mensen geven het dan op en gaan naar andere manieren zoeken om nieuwe klanten te vinden. En dat is zonde!


Het vervelende is dat dit vrijwel altijd is omdat ze één van de andere fouten maken die we hieronder toelichten, maar hier niet bewust van zijn. En sowieso is het nodig om geduld te hebben en vooral veel resultaten en data te verzamelen voordat je conclusies kunt trekken of iets wel of niet werkt.

Fout 2: Er zit geen strategie en/of funnel achter

Mensen willen vaak zo snel mogelijk live met een advertentie op het moment dat ze hebben besloten dat ze gaan adverteren. Er wordt vaak niet goed nagedacht wat hier nu een slimme aanpak voor is. Ga je adverteren met een blog? Of met een lead magnet (weggever)? En welke doelgroep kies je? Er wordt vaak lukraak iets besloten, en als dat niet direct resultaat (= klanten) oplevert dan ‘werkt adverteren niet’. Iets met losse flodders.


Een voorbeeld van hoe het niet moet:
Je maakt een advertentiecampagne voor een doelgroep die nog nooit van jou gehoord heeft (een koude doelgroep) waarvan de inhoud van de advertentie gelijk over je aanbod gaat. Of je maakt een hele goede advertentie, maar je productaanbod staat niet helder op je website. Of je maakt het je websitebezoekers onbewust wel erg moeilijk om contact met je op te nemen. Dan gooi je praktisch je advertentiebudget weg…


Helaas werkt het met marketing & sales -en dus ook met adverteren- vaak niet zo dat mensen direct iets van je kopen bij de eerste beste advertentie die ze van je zien. Je moet deze mensen eerst ‘opwarmen’. Om dit te doen zijn meerdere stappen & contactmomenten (bijv. meerdere campagnes) nodig. Dit noem je bij elkaar ook wel een funnel.


Wat is een funnel en hoe werkt het?

Een ‘funnel’ is zo’n marketingterm die je vast wel eens eerder hebt gehoord. Klinkt lastig, maar het is eigenlijk niets meer dan een reis die mensen doormaken van potentiële klant die nog nooit van jou gehoord heeft, naar een betalende klant die misschien wel je grootste fan wordt.


Deze reis kun je ook in vier stappen uitleggen met deze woorden:

Met goede advertenties kun je voor een betere merkbekendheid (stap 1) zorgen, potentiële klanten jouw bedrijf als optie laten overwegen (stap 2), ervoor zorgen dat ze klant worden (stap 3), maar ook loyaliteit onder klanten ontwikkelen waardoor ze blijven terugkomen (stap 4).


Je kunt een funnel vergelijken met een trechter: heel veel mensen zijn jouw potentiële klant en gaan aan de ‘bovenkant’ jouw trechter/funnel in. Aan de onderkant blijft maar een klein deel over, want helaas zal niet iedereen die interesse toont in jouw bedrijf klant bij je worden. Maar zolang je genoeg mensen in jouw funnel krijgt, blijven er genoeg klanten over!


En hoe beter jouw funnel inspeelt op de wensen, behoeftes en het oplossen van problemen en pijnpunten van jouw potentiële klant, hoe groter de kans is dat ze helemaal ‘doorstromen’ in de trechter en ook daadwerkelijk betalende klant worden.


Zonder een goede, consistente marketingfunnel doe je eigenlijk maar wat

Herken je dat je af en toe actief je best doet om nieuwe klanten te vinden, en je dan ook nieuwe klanten vindt, maar het daarna weer stilvalt?


Je zet een advertentie op of publiceert een paar posts op Instagram. Je krijgt er klanten door, maar daarna ben je te druk met die klanten, waardoor je geen tijd meer hebt voor marketing en sales.


Met als gevolg dat je geen continue stroom hebt van nieuwe klanten. En dus ook geen continue stroom van omzet. Een goede marketingfunnel is dan wat je nodig hebt! En goede social advertising campagnes zijn daar een belangrijk onderdeel van.


 

Fout 3: de landingspagina is k*t

Huh, nog een onderdeel, zul je misschien denken? Ben je er dan nog niet met alleen goede advertenties? We willen graag ja zeggen, maar nee… helaas niet.


Natuurlijk ben je met goede advertentiecampagnes al een heel eind en zul je veel naamsbekendheid krijgen, maar een goede website en/of landingspagina die geoptimaliseerd is voor conversie, is ook heel belangrijk om ook daadwerkelijk klanten uit je advertenties te halen. Anders werken je advertenties dus nog niet.

Wat zijn converterende landingspagina’s?

Als jij een goede advertentie maakt die heel veel verkeer naar jouw website toestuurt, moet ook de landingspagina (= de pagina van jouw website waarop ze landen vanuit de advertentie) ook goed zijn. En dat betekent een goede opbouw van de pagina, teksten die vanuit de doelgroep geschreven zijn en de juiste psychologische trucjes toegepast om ze alles te laten lezen én begrijpen. Houd je hier geen rekening mee, dan is de kans groot dat ze alsnog afhaken.


Verdiep je dus ook in hoe goede converterende landingspagina’s in elkaar zitten en zorg dat je je website hiernaar aanpast.


Alvast een goede tip voor het schrijven van converterende landingspagina’s is om je teksten te schrijven vanuit de problemen, pijnpunten én dromen & verlangens van je doelgroep. Zij moeten zich helemaal herkennen in wat jij beschrijft. Waarna jij de oplossing voor ze aanbiedt om hun probleem op te lossen en hun droom te bereiken.


Bijvoorbeeld:
Word jij ook duizelig als je de Facebook Ads Manager opent, klik je eigenlijk maar wat rond en weet je niet of je het nou allemaal goed ingesteld hebt? In het All-in Marketing coachingstraject wordt de Ads Manager jouw beste vriend, weet je precies hoe je jouw eigen advertentiecampagnes goed kunt instellen en heb je na afloop 1 of meerdere campagnes zelf (!) gedraaid. 


Maar daarnaast is het ook belangrijk dat je een duidelijke call to action (een oproep tot actie) en GENOEG buttons op je website plaatst, zowel bovenaan als middenin als onderaan de pagina. Sommige zullen halverwege de pagina al besluiten te willen kopen, en dan wil je niet dat ze moeten zoeken naar een button. Echt, dit is een van de meest gemaakte fouten die we zien op websites… en zo makkelijk op te lossen. 🙂

Fout 4: er zit geen logische productfunnel achter

Ook is het slim om jouw productaanbod aan te passen op de klantreis die mensen maken. Dit noem je een productfunnel. Dit is dus eigenlijk zo’n zelfde funnel/trechter/reis die klanten doorlopen, maar dan van het aankopen van je goedkoopste product of dienst naar je duurste product of dienst. Hier wordt ook wel de term ‘Value Ladder’ voor gebruikt.

Verkoop je alleen een coachingstraject van boven de €1000? Mensen die jou niet kennen, zullen dit niet zo snel van je kopen voordat ze je goed kennen en echt goed de waarde inzien van jou en je product.

De eerste stap om die waarde te laten zien is bijv. een gratis of laaggeprijsd product. Zo worden mensen met kleine stapjes geïntroduceerd en worden ze langzamerhand ready om jouw duurste product te kopen. Bij de ene persoon duurt dit 1 maand, bij de ander een half jaar of een jaar. Dit ligt ook heel erg aan wat je verkoopt: een cursus of een dure levensverzekering… om maar even een random voorbeeld te noemen.

Bied je een gratis weggever (lead magnet) of bijvoorbeeld een laaggeprijsde cursus aan, waarmee mensen op een laagdrempelige manier jouw diensten kunnen uitproberen? Dan is dit een mooie opstap naar jouw duurdere product.

Het succesrecept voor adverteren op Facebook en Instagram

Oke, leuk allemaal, maar wat moet je dan concreet doen om goede advertenties te gaan draaien? Wat is het succesrecept? Wat kun jij nu doen als je wil beginnen?

  1. Kijk naar je productaanbod. Heb je ook gratis weggevers en/of laaggeprijsde producten, zoals een gratis weggever (e-book, gratis webinar, podcasts, etc) of een laaggeprijsde cursus of ander laagdrempelig product?
  2. Bekijk je landingspagina(‘s) op je website. Zijn deze zo ingericht dat mensen makkelijk een aankoop kunnen doen of contact met je op kunnen nemen? Dit lijkt logisch, maar toch vergeten veel mensen dit onderdeel.
  3. Bedenk meerdere campagnes en advertenties om mensen stapje voor stapje kennis te laten maken met jou, je producten/diensten en richt pas de derde of latere campagne in voor conversie (een concreet aanbod of bijv. een gratis intake). Biedt in de eerste advertentiecampagnes vooral waarde, zodat mensen de waarde van jou en je product/dienst in kunnen schatten en daarna eerder geneigd zijn jouw duurdere producten aan te schaffen.
  4. Duik in de Facebook Ads Manager en leer alle functies kennen. Zorg dat je niet zomaar wat doet en zomaar wat aanvinkt. De kans is dan groot dat je veel teveel geld uitgeeft en niet de juiste doelgroepen bereikt en niet de gewenste resultaten behaalt.

Wil je graag adverteren maar beheers je de skill nog niet?

Wil je graag meer bereik, meer leads en meer klanten maar zie je nog niet zo goed voor je hoe dat voor jouw bedrijf kan en waar je moet beginnen? Of heb je vragen over hoe adverteren voor jou kan werken?

Vraag dan via deze Calendly-link een gratis call aan met ons, Bart & Josien. In 30 minuten bekijken we jouw huidige online marketing en geven we je advies en tips over welke kansen er nog liggen voor jouw bedrijf. Ook bespreken we of we eventueel met elkaar willen samenwerken. Alvast wat meer weten over onze producten en services? Bekijk dan ons aanbod.