neonbrand-Ah4F6g-OmgI-unsplash
Josien Harder

Josien Harder

De Facebookpixel: wat is het en wat zijn de voordelen?

Adverteren op Facebook en Instagram wordt door heel veel ondernemers ingezet om hun doelgroep te bereiken en ze te ‘verleiden’ tot aankoop. En logisch ook… want als je het goed doet is adverteren op social media de meest krachtige schakel in jouw marketingstrategie om klanten te krijgen en harder te groeien. Een van de voornaamste redenen dat dit zo succesvol is? De Facebookpixel.

De Facebookpixel is een stukje code dat je op website plaatst, die jouw websitebezoekers trackt zodra zij jouw cookies hebben geaccepteerd.

Helaas komen wij nog vaak ondernemers tegen die deze krachtige tool van Facebook (en Instagram, want deze platformen hebben dezelfde eigenaar) nog niet op hun website hebben geïnstalleerd. Ontzettend jammer, omdat juist jouw websitebezoeker één van de meest interessante doelgroepen is om advertenties aan te laten zien.

Wat kun je met de Facebookpixel?

Om het even heel simpel uit te leggen: met het installeren van de pixel weet je welke Facebook- en Instagramaccounts er op jouw website zijn geweest. Uiteraard wel anoniem. Facebook kan jouw websitebezoekers koppelen aan hun bijbehorende social media-account. Specifiek deze groep mensen kun jij daardoor een advertentie laten zien op Facebook en/of Instagram. In de marketingwereld heet dit retargeting.

Jouw websitebezoekers zijn super waardevolle potentiële klanten die makkelijk(er) te verleiden zijn tot aankoop.

Jouw websitebezoekers zijn natuurlijk een hele interessante groep mensen. Allemaal potentiële klanten. Ze tonen interesse in jou, je bedrijf en je diensten. Ze hebben rondgesnuffeld, maar nog niets gekocht. Misschien wilden ze alleen nog even oriënteren, misschien zijn ze wel net afgeleid door de deurbel, moesten ze net uitstappen uit de trein, trok er een kind aan de arm… noem het maar op. Er zijn zoveel afleidingen vandaag de dag. 😉

Al deze bezoekers vormen een super waardevolle groep mensen. Een groep mensen die je graag nog een keer een advertentie wil laten zien, om ervoor te zorgen dat je nog een keer de aandacht krijgt en ze overtuigt tot het aankopen van jouw product of dienst.

Let op: als gebruiker van de Facebookpixel kun je nooit zien WIE jouw bezoekers zijn. Alle verzamelde gegevens (cookies) zijn gehasht, wat betekent dat er geen persoonsgegevens in staan.

3 praktische voorbeelden om uit te leggen hoe de Pixel werkt

Oke, dus je kunt jouw websitebezoekers als doelgroep gebruiken in je advertentiecampagnes. Je kunt jouw websitebezoekers ‘retargeten’. Dit klinkt wellicht nog een beetje vaag. Daarom hier een paar concrete voorbeelden:

Voorbeeld 1: advertenties van webshops met bekeken product

Ik wil een nieuwe MacBook. Ik google erop en eindig op de website van Coolblue. Ik heb een beetje rond gekeken, maar heb besloten pas over een paar dagen een definitieve keuze te maken. Ik open Instagram en ben lekker aan het scrollen tussen alle stories en posts. En opeens verschijnt ie daar: de Macbook die ik heb bekeken, in een gesponsorde post. Een vriendelijke reminder van Cooblue om ‘m toch maar aan te schaffen!

Dit gebeurt vrijwel bij iedere bekende webshop. Maar je hoeft hier helemaal niet groot voor te zijn! Iedere webshop kan dit doen, ook als je kleine budgetten hebt. Denk bijvoorbeeld aan 50 euro voor 1 campagne.

Voorbeeld 2: een duurder product verkopen met retargeting

Ook veel succesvolle business coaches gebruiken de pixel maar al te graag. Het is ook heel slim, deze ondernemers hebben allemaal een duurder product. Mensen moeten echt goed ‘opgewarmd’ worden voordat ze in een traject stappen. Door de pixel kunnen ze alle mensen die de websitepagina over hun traject hebben bekeken, specifieke advertenties laten zien. Bijvoorbeeld filmpjes die inhoudelijk meer ingaan op het traject. Of reviews van vorige trajecten. Of een post met veelgestelde vragen. Noem het maar op! Door deze ads krijgen leads steeds meer info over het traject en worden hun bezwaren en vragen weggenomen. En zullen ze sneller een intakegesprek aanvragen dan als ze het maar 1 of 2 keer voorbij zien komen.

Voorbeeld 3: hoe wij het toepassen (lekker eerlijk, he?)

Jij leest dit artikel. Omdat wij de pixel hebben geïnstalleerd op onze website, kunnen wij de komende tijd ook een advertentie aan jou laten zien om je bijvoorbeeld te informeren over ons Groeitraject. Dit klinkt misschien sneaky, maar besef eens: dit kun jij zelf ook bij jouw websitebezoekers. Hoe? Dat leren we jou heel graag. Het is zo waardevol en zo tof om te doen!

Extra en heel belangrijk voordeel van de Pixel: vergelijkbare doelgroepen

Het wordt nog gekker. Nog beter. Stel, je hebt 1000 websitebezoekers geregistreerd met jouw pixel. Dit is een groep potentiële klanten. Van al deze websitebezoekers kan Facebook ook een vergelijkbare doelgroep maken. Facebook weet door de pixel welk account bij hen hoort. En dus ook het like-, klik en surfgedrag van al die accounts. Met deze data kan Facebook andere accounts vinden die daar heel erg op lijken. Een groep compleet nieuwe mensen, die jou nog niet kent, maar hoogstwaarschijnlijk jouw product/dienst wel vet vindt.

Oke, en nu?

Je weet nu waarom de pixel zo waardevol en belangrijk is om succesvol te gaan adverteren. Nu is jouw eerstvolgende stap het installeren van de pixel. Ook al wil je pas over een maand (of zelfs een half jaar) gaan adverteren. Je wilt namelijk liever gisteren dan vandaag begonnen zijn met het verzamelen van deze gegevens. Jouw eigen goudmijn aan data!

Zorg dat je geen spijt krijgt en installeer ‘m zo snel mogelijk

Je kunt je bezoekers nadat ze op je website zijn geweest nog een half jaar retargeten (een advertentie laten zien). Je wilt natuurlijk niet op een dag gaan beginnen met adverteren, en dan nog helemaal geen data verzameld hebben op je pixel. Dan kun je jouw websitebezoekers niet direct retargeten en nog geen vergelijkbare doelgroepen maken. Dat zou super zonde zijn!

Natuurlijk zijn er strategieën om zo snel mogelijk zoveel mogelijk pixeldata te verzamelen -zoveel mogelijk websitebezoekers te verkrijgen- maar je wil liever nu al beginnen met het opbouwen van deze data, zodat je zometeen snel succesvol kunt gaan adverteren.

Hoe werkt het installeren van de Facebook Pixel?

De Facebook Pixel is een stukje code van Facebook dat je op je website installeert. Dit stukje code kun je verkrijgen door in je Facebook Business Manager een Pixel aan te maken in de Bedrijfsinstellingen. Zodra je de pixel hebt aangemaakt, kun je deze in de code van je website zetten. Door deze code op je website te installeren, zorg je ervoor dat er data wordt verzameld van jouw websitebezoekers. Hier moeten ze wel jouw cookies voor accepteren.

De Pixel moet je ook koppelen aan jouw advertentieaccount. Pas vanaf dan kun jij een doelgroep maken van jouw websitebezoekers en deze doelgroep selecteren bij het maken van een campagne.

Hier kun je een bedrijfsmanager (en pixel) aanmaken: business.facebook.com/overview

Adverteren op Facebook en Instagram wordt door heel veel ondernemers ingezet om hun doelgroep te bereiken en ze te ‘verleiden’ tot aankoop. En logisch ook… want als je het goed doet is adverteren op social media de meest krachtige schakel in jouw marketingstrategie om klanten te krijgen en harder te groeien. De reden dat dit zo succesvol is? De Facebookpixel.

Helaas komen wij nog vaak ondernemers tegen die deze krachtige tool van Facebook (en Instagram, want deze platformen hebben dezelfde eigenaar) nog niet op hun website hebben geïnstalleerd. Ontzettend jammer, omdat juist jouw websitebezoeker één van de meest interessante doelgroepen is om advertenties aan te laten zien.

Wat kun je met de Facebookpixel?

Om het even heel simpel uit te leggen: met het installeren van de pixel weet je welke Facebook- en Instagramaccounts er op jouw website zijn geweest. Uiteraard wel anoniem. Facebook kan jouw websitebezoekers koppelen aan hun bijbehorende social media-account. Specifiek deze groep mensen kun jij daardoor een advertentie laten zien op Facebook en/of Instagram. In de marketingwereld heet dit retargeting.

Jouw websitebezoekers zijn super waardevolle potentiële klanten die makkelijk(er) te verleiden zijn tot aankoop.

Jouw websitebezoekers zijn natuurlijk een hele interessante groep mensen. Allemaal potentiële klanten. Ze tonen interesse in jou, je bedrijf en je diensten. Ze hebben rondgesnuffeld, maar nog niets gekocht. Misschien wilden ze alleen nog even oriënteren, misschien zijn ze wel net afgeleid door de deurbel, moesten ze net uitstappen uit de trein, trok er een kind aan de arm… noem het maar op. Er zijn zoveel afleidingen vandaag de dag. 😉

Al deze bezoekers vormen een super waardevolle groep mensen. Een groep mensen die je graag nog een keer een advertentie wil laten zien, om ervoor te zorgen dat je nog een keer de aandacht krijgt en ze overtuigt tot het aankopen van jouw product of dienst.

Let op: als gebruiker van de Facebookpixel kun je nooit zien WIE jouw bezoekers zijn. Alle verzamelde gegevens (cookies) zijn gehasht, wat betekent dat er geen persoonsgegevens in staan.

3 praktische voorbeelden om uit te leggen hoe de Pixel werkt

Oke, dus je kunt jouw websitebezoekers als doelgroep gebruiken in je advertentiecampagnes. Je kunt jouw websitebezoekers ‘retargeten’. Dit klinkt wellicht nog een beetje vaag. Daarom hier een paar concrete voorbeelden:

Voorbeeld 1: advertenties van webshops met bekeken product

Ik wil een nieuwe MacBook. Ik google erop en eindig op de website van Coolblue. Ik heb een beetje rond gekeken, maar heb besloten pas over een paar dagen een definitieve keuze te maken. Ik open Instagram en ben lekker aan het scrollen tussen alle stories en posts. En opeens verschijnt ie daar: de Macbook die ik heb bekeken, in een gesponsorde post. Een vriendelijke reminder van Cooblue om ‘m toch maar aan te schaffen!

Dit gebeurt vrijwel bij iedere bekende webshop. Maar je hoeft hier helemaal niet groot voor te zijn! Iedere webshop kan dit doen, ook als je kleine budgetten hebt. Denk bijvoorbeeld aan 50 euro voor 1 campagne.

Voorbeeld 2: een duurder product verkopen met retargeting

Ook veel succesvolle business coaches gebruiken de pixel maar al te graag. Het is ook heel slim, deze ondernemers hebben allemaal een duurder product. Mensen moeten echt goed ‘opgewarmd’ worden voordat ze in een traject stappen. Door de pixel kunnen ze alle mensen die de websitepagina over hun traject hebben bekeken, specifieke advertenties laten zien. Bijvoorbeeld filmpjes die inhoudelijk meer ingaan op het traject. Of reviews van vorige trajecten. Of een post met veelgestelde vragen. Noem het maar op! Door deze ads krijgen leads steeds meer info over het traject en worden hun bezwaren en vragen weggenomen. En zullen ze sneller een intakegesprek aanvragen dan als ze het maar 1 of 2 keer voorbij zien komen.

Voorbeeld 3: hoe wij het toepassen (lekker eerlijk, he?)

Jij leest dit artikel. Omdat wij de pixel hebben geïnstalleerd op onze website, kunnen wij de komende tijd ook een advertentie aan jou laten zien om je bijvoorbeeld te informeren over ons Groeitraject. Dit klinkt misschien sneaky, maar besef eens: dit kun jij zelf ook bij jouw websitebezoekers. Hoe? Dat leren we jou heel graag. Het is zo waardevol en zo tof om te doen!

Extra en heel belangrijk voordeel van de Pixel: vergelijkbare doelgroepen

Het wordt nog gekker. Nog beter. Stel, je hebt 1000 websitebezoekers geregistreerd met jouw pixel. Dit is een groep potentiële klanten. Van al deze websitebezoekers kan Facebook ook een vergelijkbare doelgroep maken. Facebook weet door de pixel welk account bij hen hoort. En dus ook het like-, klik en surfgedrag van al die accounts. Met deze data kan Facebook andere accounts vinden die daar heel erg op lijken. Een groep compleet nieuwe mensen, die jou nog niet kent, maar hoogstwaarschijnlijk jouw product/dienst wel vet vindt.

Oke, en nu?

Je weet nu waarom de pixel zo waardevol en belangrijk is om succesvol te gaan adverteren. Nu is jouw eerstvolgende stap het installeren van de pixel. Ook al wil je pas over een maand (of zelfs een half jaar) gaan adverteren. Je wilt namelijk liever gisteren dan vandaag begonnen zijn met het verzamelen van deze gegevens. Jouw eigen goudmijn aan data!

Zorg dat je geen spijt krijgt en installeer ‘m zo snel mogelijk

Je kunt je bezoekers nadat ze op je website zijn geweest nog een half jaar retargeten (een advertentie laten zien). Je wilt natuurlijk niet op een dag gaan beginnen met adverteren, en dan nog helemaal geen data verzameld hebben op je pixel. Dan kun je jouw websitebezoekers niet direct retargeten en nog geen vergelijkbare doelgroepen maken. Dat zou super zonde zijn!

Natuurlijk zijn er strategieën om zo snel mogelijk zoveel mogelijk pixeldata te verzamelen -zoveel mogelijk websitebezoekers te verkrijgen- maar je wil liever nu al beginnen met het opbouwen van deze data, zodat je zometeen snel succesvol kunt gaan adverteren.

Hoe werkt het installeren van de Facebook Pixel?

De Facebook Pixel is een stukje code van Facebook dat je op je website installeert. Dit stukje code kun je verkrijgen door in je Facebook Business Manager een Pixel aan te maken in de Bedrijfsinstellingen. Zodra je de pixel hebt aangemaakt, kun je deze in de code van je website zetten. Door deze code op je website te installeren, zorg je ervoor dat er data wordt verzameld van jouw websitebezoekers. Hier moeten ze wel jouw cookies voor accepteren.

De Pixel moet je ook koppelen aan jouw advertentieaccount. Pas vanaf dan kun jij een doelgroep maken van jouw websitebezoekers en deze doelgroep selecteren bij het maken van een campagne.

Hier kun je een bedrijfsmanager en pixel aanmaken: business.facebook.com/overview

Deel dit artikel met anderen:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Andere artikelen die je vast ook interessant vindt:

2 reacties op “De Facebookpixel: wat is het en wat zijn de voordelen?”

  1. Pingback: 3 dingen die je móet weten voordat je gaat adverteren op Facebook of Instagram – Harder online groeien

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *